Dat slapen goed is voor jouw gezondheid, hoeven we natuurlijk niet meer uit te leggen. Toch hebben acht op de tien Europeanen geen optimale slaapomstandigheden thuis. Opvallend genoeg blijkt uit onderzoek dat weinig mensen proberen dit te verbeteren. Hoogstwaarschijnlijk omdat mensen niet altijd weten wat nou de ideale slaapomgeving is. In dit artikel helpen we je op weg naar een betere nachtrust.
reading and family games in   tent. mother and child daughter with  book and flashlight before going to bed
Er is een direct verband tussen een volledig verduisterde slaapkamer en een goede nachtrust. Dat komt omdat het lichaam aantoonbaar reageert op licht en donker. Ons lichaam reageert niet alleen op daglicht als we wakker zijn, maar ook als we slapen. Een lantarenpaal bij je slaapkamerraam, kan er al voor zorgen dat je de fase van diepe slaap niet kunt bereiken. En dat heeft een groot effect, aangezien dit de fase is waarin je lichaam zich hersteld. Idealiter vormt deze diepe slaap 15-20% van de nachtrust van een volwassenen.

Verduistering in de nacht geeft energie overdag

Hoe donkerder jouw slaapkamer, hoe meer licht jouw lichaam op kan nemen overdag. Dat komt omdat het contrast tussen daglicht en duisternis in harmonie is met onze biologische klok, die ons vertelt dat we overdag actief moeten zijn en ’s nachts moeten rusten. In de zomer is een vroege zonsopkomst een risico voor onze slaap, aangezien ons lichaam te vroeg wakker wordt. De mogelijkheid om een slaapkamer volledig te verduisteren is daarom ideaal voor een lange en ontspannen nachtrust. Dit kun je bijvoorbeeld doen door goed verduisterende (rol)gordijnen.

Lees hier meer wetenschappelijke onderzoeken over hoe onze gezondheid en biologische klok beïnvloed worden door daglicht en duisternis.

Dit artikel is tot stand gekomen door Gezond Binnen in samenwerking met VELUX Nederland.
Deel dit met je vrienden
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
WhatsApp

Gerelateerde berichten