Beter leren door voldoende daglicht
De kwaliteit van daglichtomstandigheden in klaslokalen heeft een significant effect op de leerprestaties van leerlingen. Bij het renoveren en bouwen van scholen, zou er dus naast de naast energie-efficiëntie, voldoende aandacht moeten zijn voor betere daglichtomstandigheden.
Over het Europese onderzoek
Het belang van daglicht in scholen en de invloed op leerprestaties werd onderzocht door het SINPHONIE-project (Schools Indoor Pollution and Health: Observatory Network in Europe), een complex onderzoeksproject op het gebied van gezondheid, milieu, transport en klimaatverandering dat als doel heeft om luchtkwaliteit in scholen en kinderdagverblijven te verbeteren. Het project wordt geïmplementeerd onder begeleiding van de DG Sanco (Directoraat-Generaal voor Gezondheid en Voedselveiligheid) van de Europese Commissie. 36 milieu- en gezondheidsinstanties uit 25 landen nemen deel aan het SINPHONIE-onderzoeksproject om de Regional Priority Goal III (RPG3) van het CEHAPE (Children’s Environment and Health Action Plan for Europe) te implementeren. Dit actieplan wil longziekten als gevolg van luchtvervuiling binnen en buiten voorkomen en verminderen.
Lees hier meer informatie over het onderzoek.
Dit artikel is tot stand gekomen door Gezond Binnen in samenwerking met VELUX Nederland.
e-book
“Wat je moet weten over binnenlucht”
Een eenvoudige gids om jezelf te leren je binnenmilieu te verbeteren.