Gezond eten begint natuurlijk met zoveel mogelijk verse producten die ook nog eens vers bereid worden. Toch is het zo dat de bereiding van een gezonde maaltijd niet altijd even gezond is. Juist het wokken van groenten en het bakken of braden van vlees op hoge temperaturen levert fijnstof op. Daarbij is het type olie ook van invloed. Als de olie tot boven de rooktemperatuur wordt verhit neemt de fijnstof afgifte flink toe.

De fijnstof* die vrijkomt bij het koken is de grootste veroorzaker van gezondheidsrisico’s in woningen. Helaas bestaan er nog geen wettelijke eisen voor de beperking van fijnstof in de binnenlucht van woningen. Uit verkennende metingen door onderzoeksbureau TNO blijkt dat de advieswaarde van de WHO (wereld gezondheidsorganisatie) door het bereiden van maaltijden fors wordt overschreden. Ook de GGD Amsterdam heeft metingen uitgevoerd waaruit blijkt dat fijnstofpieken tijdens het koken ontstaan en dat deze concentratie ongeveer een uur blijft hangen.

Little boy cutting vegetables while his father cooking food in kitchen. Father and son preparing food at home kitchen.
De fijnstofconcentratie schiet tijdens het koken omhoog, maar niet meer koken is uiteraard ook geen optie.

Dit kun je zelf doen om de risico’s te beperken:

* Tot fijnstof rekenen we in Nederland de in de lucht zwevende deeltjes kleiner dan 10 micrometer. Dit maakt fijnstof in veel gevallen onzichtbaar, maar daarmee niet onschadelijk. Het blijkt namelijk dat bepaalde soorten fijnstof bij inademing een gevaar opleveren voor de gezondheid.

Tip: Zorg in de keuken voor een sterke afzuigkap met minimaal een zuigcapaciteit van 300 m³ per uur en dat de afzuigkap tot over de voorste pannen op het fornuis reikt. Kook anders zoveel mogelijk op de achterste pitten.

Tip: Pannen met een anti-aanbaklaag en een voldoende dikke bodem geven minder fijnstof af.

Dit artikel is tot stand gekomen door Gezond Binnen.
Deel dit met je vrienden
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
WhatsApp

Gerelateerde berichten