Voldoende bewegen, gezond eten, minimaal 8 uur slaap per dag en een goede werk-privé balans; we besteden steeds meer aandacht aan een gezonde levensstijl. Maar wat vaak nog vergeten wordt, is de kwaliteit van het klimaat binnen: in huis bijvoorbeeld, in de sportschool, op kantoor of in de klas. Dat buitenlucht schadelijk kan zijn voor de gezondheid – met vervuilende uitlaatstoffen, stikstof en fijnstof – weten de meeste mensen wel. De effecten van slechte luchtkwaliteit in huis zijn echter nog vaak onbekend, terwijl we gemiddeld 90% (!) van de dag binnen doorbrengen. Meer aandacht voor je binnenklimaat kan ervoor zorgen dat je meer energie krijgt, beter slaapt, productiever bent en je de kans op ziek worden verkleint. Wat een gezond binnenklimaat is en hoe je dit creëert, lees je hier! 

 
Gezonder Binnenklimaat

Waarom is een gezonder binnenklimaat zo belangrijk?

Gemiddeld brengen we 20 uur per dag binnen door. We eten, slapen, werken en sporten vaak binnen de muren van ons huis, kantoor of de sportschool. Om goed voor je lichaam te zorgen is het daarom belangrijk om ook het binnenklimaat gezond te houden. Dit kan ervoor zorgen dat je alerter bent en je beter kunt concentreren. 

Er zijn veel factoren die een gezonder binnenklimaat in gevaar brengen. Vervuilende stoffen dringen van buiten gemakkelijk naar binnen én blijven hier vaak lang hangen bij gebrek aan goede ventilatie. Maar we creëren ook zelf schadelijke stoffen in huis. Denk bijvoorbeeld aan stoffen die vrijkomen bij het koken (zowel elektrisch als op gas), het branden van kaarsen en de verwarming die aan staat. Het is belangrijk om de vervuilde lucht continu naar buiten af te voeren en verse lucht naar binnen te halen door goed te ventileren.

Zo creëer je een gezonder binnenklimaat

Gezonde lucht:

Temperatuur:

Temperatuur speelt een belangrijke rol bij het creëren van een gezond binnenklimaat. Idealiter blijft de temperatuur zo constant mogelijk om de luchtkwaliteit in huis gezond te houden. Bij een te hoge – of lage – temperatuur stijgt – of daalt – namelijk ook de luchtvochtigheid. Dit kan invloed hebben op je gezondheid, voornamelijk op je luchtwegen en slijmvliezen. Daarnaast is een stabiele temperatuur energiezuinig en duurzamer, en dus beter voor je portemonnee.

Daglicht:

Naast een gezonde binnenlucht is voldoende daglicht essentieel voor je gezondheid. Het heeft een positieve invloed op je productiviteit en op je slaap.

Meer weten over hoe je zelf een gezond binnenklimaat kunt creëren? Bekijk hier onze tips.

Deel dit met je vrienden
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Gerelateerde berichten