Naarmate de tempraturen buiten dalen, zoeken we massaal de warmte op in huis. Maar met de huidige energieprijzen zet heel Nederland juist de verwarming een graadje lager. Hoe kun je toch op een duurzame én gezonde manier je huis warm houden tijdens de koude, winterse dagen? Wij geven tips voor een gezond binnenklimaat in de winter.

Portrait of smiling lady with dark curly hair in earphones lying on sofa with tablet in hands at home

4 tips voor gezond en duurzaam verwarmen

 

1. Verwarmen| In de winter zetten we graag de verwarming of gaskachel aan om het binnen aangenaam warm te maken. Maar met de huidige energieprijzen is het voor je portemonnee – en het milieu – beter om de verwarming één of twee graden lager te zetten dan normaal. Met een temperatuur van 19 graden is het al warm genoeg in huis! Verwarm ook niet je hele huis, maar alleen de ruimtes waar je gebruik van maakt. Heb je het snel koud? Investeer dan in een goede wollen trui en blijf voldoende bewegen.

Wanneer je gaat slapen is het aan te raden om de verwarming lager te zetten (maximaal 15 graden). In een koele ruimte slaap je beter én dit scheelt enorm in je energieverbruik. Voor een goede nachtrust is het daarnaast belangrijk om de ruimte goed te ventileren, dit kan door een mechanisch ventilatiesysteem of door je raam op een kier te zetten.

Ben je overdag niet thuis? Zet de verwarming dan niet helemaal uit, maar zet hem op een lagere temperatuur. Idealiter niet lager dan 15 graden. Zo hoeft je woning in de ochtend niet helemaal op de warmen en voorkom je condensvorming wanneer je ‘s avonds thuis komt en de verwarming hoger zet.

2. Isoleren = ventileren | Een van de meest duurzame manieren om je huis warm te houden is door goed te isoleren. Maar pas op: wanneer je je huis isoleert is het belangrijk om óók goed te ventileren. In oude huizen zorgen naden en kieren of luchtroosters in de kozijnen vaak voor een natuurlijke ventilatie, maar veel nieuwe gebouwen zijn zo goed geïsoleerd dat ze helemaal luchtdicht zijn. Dit is uiteraard goed voor het klimaat en hiermee bespaar je energie, maar het is minder goed voor het binnenklimaat. Dus, is je huis goed geïsoleerd, of ben je van plan dit te gaan doen? Vergeet dan niet om ook om goed te ventileren.

3. Condens | Goede ventilatie is onder andere nodig om de luchtvochtigheid op peil te houden. Een gezin van 4 produceert gemiddeld namelijk zo’n 10 tot 15 liter vocht per dag, onder andere door te koken, te douchen en de was te drogen te hangen. Deze handelingen zorgen voor een verhoogde luchtvochtigheid in huis. Een ideale situatie in huis is een luchtvochtigheid tussen de 40-60%.

Bij een te hoge luchtvochtigheid, in combinatie met een lage temperatuur, ontstaat condens. Dit is iets wat voornamelijk in de wintermaanden voorkomt, omdat we veel binnen zijn en het buiten koud is. Bij te hoge luchtvochtigheid kunnen schimmels ontstaan, die zowel impact kunnen hebben op je gezondheid – door luchtweg- en huidklachten – als op je woning. Bewust verwarmen en ventileren kan condensvorming voorkomen én draagt bij aan een gezond binnenklimaat. Woon je in een modern gebouw? Dan is de isolatie vaak goed op orde, maar hierdoor krijgt het vocht in de lucht ook nauwelijks de kans om te ontsnappen. Daarom is het belangrijk om de lucht actief te blijven verversen, bijvoorbeeld door een mechanisch ventilatiesysteem of regelmatig een raam open te zetten.

4. Schakel een expert in | Zelf kun je veel doen om je woning duurzaam en gezond te verwarmen. Maar nu we weer meer gaan verwarmen in huis is het belangrijk om ook de hulp van een expert in te schakelen. Laat je cv-installatie, geiser of gaskachel, jaarlijks door een vakman controleren. Wanneer deze niet goed functioneert kan dit namelijk gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit in huis, zoals koolstofmonoxide vorming met mogelijk ernstige gevolgen voor je gezondheid.

Belangrijk dus om tijdens de koude maanden niet alleen goed te isoleren, maar ook te blijven ventileren. Wil je weten hoe je het beste je huis kunt ventileren – ook tijdens de wintermaanden? Bekijk hier onze tips.

Deel dit met je vrienden
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
WhatsApp

Gerelateerde berichten